DELEN

Rijst bevat kleine hoeveelheden van het giftige metaal arsenicum. Voor veel mensen is dit nieuw. Maar helaas is het geen nieuw nieuws dat onze rijst wordt verrijkt met dit giftige element. Rijst heeft een hoger niveau van anorganisch arsenicum dan andere voedingsmiddelen, omdat de plant, en het graan de neiging heeft om arseen gemakkelijker te absorberen dan andere voedselgewassen. In april 2016, stelde de FDA uit Amerika voor om het niveau te beperken tot 100 delen per miljard (ppb) voor anorganisch arsenicum in rijst, granen. Dit gehalte is gebaseerd op de beoordeling van een grote hoeveelheid wetenschappelijke materiaal. Het agentschap heeft ook advies ontwikkeld voor rijst bij zwangere vrouwen en baby’s. De EFSA uit Europa geeft geen speciale adviezen om rijst te beperken. Volgens de EFSA kan het goed wassen van rijst al wat van het arsenicum wegspoelen. De vraag is of dit klopt?

Arsenicum kan heel giftig zijn en in de Europese Unie wordt arseen dan ook geclassificeerd als een categorie 1 carcinogeen, wat betekent dat het bekend is dat het kanker bij mensen veroorzaakt. Toch vreemd! Daarnaast zien we dat de populariteit van rijst en haar producten, rijstwafels, rijstmelk, etc. enorm toeneemt. Ook zijn er enorme verschillen in producten als het gaat om het niveau. Je kunt daarom dan ook stellen dat het niveau van arsenicum in ons dagelijks gebruik toeneemt. En overdaad schaadt.

  • Basmati rijst bevat lagere niveaus dan andere soorten rijst.
  • Bruine rijst bevat gewoonlijk meer arsenicum dan witte rijst (als gevolg van de schil).
  • Biologische rijst maakt geen verschil.
  • Rijstcake en crackers hebben een hoger niveau dan gekookte rijst.
  • Het niveau van arseen aangetroffen in rijstmelk is veel hoger zijn dan het niveau wat in drinkwater is toegestaan.

De onderzoekers Mosley en Meharg deden wat voorwerk en wilde met diverse kookmethoden het niveau testen. Al snel bleek dat wanneer je rijst droog kookt of je maakt gebruik van een rijstkoker, het arseen terug in de rijst gaat.. De oplossing? Meer water dan nodig gebruiken om de rijst te koken zodat er in het overgebleven water het arseen kan blijven. Het team legt uit dat wanneer je 5 keer meer water als rijst gebruikt er slechts 43% van de arseen in de rijst blijft. Wil je de rijst een nacht voorweken en dan koken, dan blijft er slechts 18% van de arseen achter. Je kunt rustig stellen dat  het gebruik van rijst (producten) voor zwangere  vrouwen en baby’s wel degelijk in toom moet worden gehouden.

© BBC

Wat kun je doen om het meeste arseen uit je rijst te verwijderen

  1. ’s nachts genieten van uw rust en de rijst laten weken – dit opent het graan en laat het arseen ontsnappen.
  2. Giet de rijst af en spoel na met schoon water.
  3. Voor elk deel rijst voeg je 5 delen water toe, en kook het totdat de rijst gaar is – dus niet droogkoken.
  4. Giet de rijst af en spoel het opnieuw met warm water om het te ontdoen van het laatste kookvocht.
DELEN