Menstruatieklachten en voeding

DELEN

Volgens een nieuw onderzoek, gepubliceerd in ‘Obstetrics & Gynecology’ kunnen vrouwen die vegetarisch en  vetarm eten een significante vermindering van klachten als menstruatiepijn en PMS (pre-menstrueel syndroom) verwachten. Het onderzoek is in Washington uitgevoerd, door de Physicians Committee for Responsible Medicine (PCRM) in samenwerking met het Department of Obstetrics and Gynecology.

Neal Barnard, M.D., voorzitter van de PCRM en voedingsspecialist, zegt dat ongeveer 10% van alle vrouwen dusdanige pijn heeft rond de menstruatie dat ze gedwongen zijn hun werk of andere activiteiten te staken. Onder de belangrijkste oorzaken van hun pijn zijn ook bepaalde chemische substanties genaamd prostaglandines, die gemaakt worden uit sporen van vet die opgeslagen liggen in de celmembranen.

Dr. Barnard en zijn collega’s stelden de hypothese dat, als vrouwen hun vetinname zouden reduceren, ook hun oestrogeenniveaus zouden dalen, wat op zijn beurt celgroei en prostaglandine productie zou doen afnemen. “Ons doel was om de hormonale achtbaan die veel vrouwen iedere maand ervaren af te vlakken.” Aldus dr. Barnard, die het was opgevallen dat vrouwen die overgegaan waren op een vetarm dieet, niet meer de vreselijke menstruatiepijnen hadden die ze gewend waren toen ze nog anders aten.

“We stelden ook de hypothese dat een vezelrijke voeding, speciaal een vegetarisch dieet, een bepaald proteïne in het bloed zou doen toenemen, namelijk het geslachtshormoon bindend globuline, dat oestrogeen in de bloedstroom bindt en deactiveert totdat het nodig is. Het komt er op neer dat het de hormoonschommelingen afvlakt,” Aldus dr. Barnard.

De hypothese bleek te kloppen. Voor sommige van de 33 vrouwen die aan de proef deelnamen was de verandering indrukwekkend. Naast het feit dat de intensiteit van de pijn verminderde, gaven de vrouwen ook aan per maand gemiddeld anderhalve dag meer geen pijn te hebben. “Voor sommige vrouwen was de verandering zeer ingrijpend,” aldus dr. Barnard. “Hun pijn was weg of heel veel minder geworden, iets dat ze in geen jaren hadden meegemaakt. Als ze nog pijnstillers nodig hadden dan waren dat er in ieder geval veel minder dan eerst.”

Veel vrouwen hadden ook veel minder last van PMS symptomen, zoals het vasthouden van vocht en concentratieproblemen. De deelneemsters aan het onderzoek hadden meer energie, een lager cholesterolgehalte en ze vielen af. Sommige vrouwen waren zo te spreken over de effectiviteit van het dieet dat ze, op het moment dat het hun beurt was om voor twee maanden weer over te stappen op hun gewone voedingspatroon (na twee maanden dieet), ze dit weigerden.

Het dieet zal niet bij iedereen werken, waarschuwt dr. Barnard, maar het lijkt erop dat het de meeste vrouwen helpt, en bovendien ook nog behoorlijk snel. “Ik zou vrouwen willen aanmoedigen het gedurende een maand serieus te proberen. Dat is genoeg om te weten of het bij hun effect heeft.”

Het dieet van dr. Barnard

Wat men juist wel moet eten:

  • Volle granen: bruine rijst, volkorenbrood, havermout, etc.
  • Groenten: broccoli, spinazie, wortelen, zoete aardappelen, spruitjes, etc.
  • Peulvruchten: bonen, erwten, linzen
  • Fruit

Wat men niet moet eten:

  • Alle dierlijke producten: vis, gevogelte, vlees, eieren, zuivelproducten
  • Toegevoegde plantaardige olie: salade dressings, margarine, en alle soorten olie
  • Alle andere vette voedingsproducten: friet, chips, pindakaas, cake, etc.

Algemeen

Ben er zeker van dat u zoveel mogelijk onbewerkte voedingsmiddelen gebruikt. Dus bruine rijst in plaats van witte, en volkorenbrood in plaats van wit brood, vanwege het behoud van de vezels.

Experimenteer met een streng dieet voor een maand om het begin van de effecten te merken. Het is belangrijk om in het geheel geen dierlijke producten of olie-achtige voedingsmiddelen te gebruiken. Zelfs geringe hoeveelheden kunnen op het eind van de maand een verergering van de symptomen te zien geven.

DELEN