Magnesium

DELEN

Magnesium lijkt het zout van onze tijd te zijn. De stress, spanning en uitputting van deze tijd, daar past het zout voor de ontspanning en de zenuwen uitstekend bij. Bovendien speelt dit biochemische zout een belangrijke rol op alle niveaus van het menselijk organisme. Het regelt meer dan 300 belangrijke processen in je lichaam. Naast calcium is magnesium één van de belangrijkste mineralen die nodig zijn voor een goede botopbouw. Ongeveer 70 procent van het magnesium in het lichaam wordt in de botten opgeslagen. Magnesium beïnvloedt ook de werking van het schildklierhormoon. Patiënten met osteoporose hebben vaak een magnesiumtekort.

De balans tussen magnesium en calcium is belangrijk voor ons lichaam omdat het invloed heeft op spanning en ontspanning. Magnesium heeft een kalmerende werking en ontspant de spieren en bloedvaten terwijl calcium zorgt voor de aanspanning van de spieren. De balans tussen magnesium en calcium is veel belangrijker dan de totale hoeveelheid aan deze mineralen in het lichaam. De meeste mensen krijgen echter genoeg calcium binnen via de voeding, maar niet genoeg magnesium. Magnesiumtekorten blijven vaak onopgemerkt doordat ze algemene symptomen als moeheid en spierkrampen veroorzaken en doordat magnesium niet standaard wordt bepaald in bloedtesten in het ziekenhuis. Andere klachten waarbij magnesium wordt gebruikt zijn hart- en bloedvatenklachten, zoals pijn op de borst, onregelmatige hartslag, hoge bloeddruk, een te hoog “slechte” cholesterolniveau en bij een hartaanval. Tegenwoordig wordt magnesium ook ingezet voor het behandelen van ADHD, angst en het chronisch vermoeidheidssyndroom (CFS). Atleten gebruiken soms magnesium om hun energie en uithoudingsvermogen te vergroten.

DELEN