Duurzame behandeling van de DIABETES

DELEN

Op basis van gepubliceerde literatuur wordt er vaak gesproken binnen de duurzame geneeswijzen dat beide vormen van diabetis, type 2, en de meest voorkomende vorm, type 1 diabetici, in principe met o.a. een juist dieet een gezondere manier van behandelen is dan op basis van insuline of andere drugs. Een van deze uitgangspunten en behandelingsvorm hiervoor is dat beide types diabetes een periode van één tot twee weken omschakeling nodig heeft op basis van een beperkt dieet. Voorwaarden hierbij is dat het moet worden gevolgd door het testen van de  individueel voedselpakket op het voorkomen van allergie en het testen van de bloedsuiker reacties om een basisonderhoudsdieet te bevestigen.

Gebruik bij voorkeur deze protocollen onder de begeleiding of supervisie van een professionele gezondheidstherapeut die ervaren is in voedingstherapie
en ervaring heeft met het behandelen van diabetes.

Ter informatie; diabetes mellitus of suikerziekte is een van de meest voorkomende aandoeningen en wordt gekenmerkt door een te hoog bloedglucose(suiker)gehalte. In 1997 leed ca. 2,1% van de wereldbevolking aan diabetes, dat waren toen ca. 123 miljoen mensen: 13 miljoen in Nood-Amerika, 13 miljoen in Latijns-Amerika, 22 miljoen in Europa, 8 miljoen in Afrika, 66 miljoen in Azië en 1 miljoen in Oceanië. In 97% van de gevallen ging het daarbij om diabetes type 2. In Nederland zijn er naar schatting meer dan 440.000 mensen met diabetes en waarschijnlijk zijn het er nog veel meer, omdat bij veel mensen de klachten zo gering (of afwezig) zijn, dat bij hen de diagnose (nog) niet is gesteld. Uit recent verricht bevolkingsonderzoek in Nederland blijkt dat boven de leeftijd van 55 jaar het aantal diabetici waarbij geen diagnose is gesteld ongeveer even groot is als het bekende aantal diabetici. Het voorkomen van de ziekte neemt met de leeftijd toe. Boven de 45 jaar is de toename zelfs vrij sterk. Volgens recente cijfers heeft 11,3% van de Nederlandse bevolking boven de 55 jaar diabetes type 2. De verwachting is dat het aantal mensen met diabetes in de komende jaren nog flink zal toenemen, onder andere omdat het aantal ouderen onder de bevolking nog steeds toeneemt. Per jaar komen er waarschijnlijk meer dan 60.000 type 2 diabeten bij.

Waarheid over Diabetes.

De omschakeling voor een insuline-afhankelijke diabetici naar een geleidelijk dieet is natuurlijk moeilijker en gevaarlijk aangezien dit een constante bedreiging van insulineoverdosis met resulterende acidose. Hoewel het mogelijk is om het dieet geleidelijk te veranderen is een plotselinge omschakeling eigenlijk een gemakkelijkere en veiligere optie. Het belangrijkste doel van dit omschakelingsdieet is te beginnen het lichaam te reinigen, het re-gevoelig te maken aan insuline, en het te elimeneren van iedere vorm van voedselallergieën en chemische gevoeligheden, om dit als een stabiele basis te gebruiken van waaruit een geschikt onderhoudsdieet ontwikkelt kan worden met de minste hoeveelheid insuline of andere drugs.

Tijdens de dag dat je omschakelt en vrij bent van insuline, controleer je gedurende de dag het niveau van de bloedsuikerspiegel,vooral type 1 diabetes. Als het suikerspiegel-niveau redelijk laag of stabiel blijft, kunt je het aantal testen verminderen. Bij het omschakelingsdieet zijn er gewoonlijk geen sterke schommelingen in het niveau van de bloedsuiker. Als de bloedsuiker algemeen boven 10 mmol/l of 180 mg/100ml blijft, gebruik dan ’s morgens een aangewezen maar over het algemeen lage dosis lang-handelt insuline en het gelijk maken om de bloedsuikerspiegel onder dit niveau te houden. Gebruik geen short-acting insuline aangezien dit een insulineschok kan veroorzaken.

Eet slechts appels gedurende een aantal dagen. Probeer niet te snel teveel te eten, minstens 6 appelen per dag. Breng variatie aan in de soorten appels die je eet, zoals Granny Smith, en eet ze verspreid over de hele dag en niet alleen tijdens de normale maaltijden. Probeer om biologische appelen te krijgen, en anders schrob ze goed in warm water en spoel ze af.

Bovendien drink je tijdens de dag, (gezuiverde) water of kruidenthee met de toevoeging van citroensap in de hoeveelheid dat smaakt. In ieder geval gebruik je het sap van ongeveer twee citroenen. De reden hiervoor is dat citroenzuur naast het feit dat het energie geeft ook helpt om verstopte bloedvaten te reinigen.

De volgende stap is dat je iedere ochtend een groot glas water drinkt met ongeveer een eetlepel Epsomzout, afhankelijk van je darmfunctie. Voeg aan dit een teentje geplette knoflook en wat citroensap toe; en drink onmiddellijk daarna water en of kruidthee. Het water wat je drinkt of gebruikt voor het koken moet vrij zijn van chloor en fluoride. Gebruik een waterfilter wanneer je dit moet hebben of koop geschikt water.

Ongeveer één uur later neem je een glas water met verscheidene theelepeltjes van melk-vrije acidophilus cultuur of verscheidene acidophilus capsules, bij voorkeur ook bifidobacteriën bevattend. Als het beschikbaar is kunt je ook een kom acidophilus yoghurt van geitenmelk gebruiken. Voor type 1 diabetes zouden alle culturen vrij moeten zijn van de melkproteïne. Nochtans, kan type 2 diabetici acidophilus producten van koeienmelk tijdelijk gebruiken maar gemakshalve moet deze wel eerst op koemelkallergie getest zijn.

U kunt met het Epsomzout en knoflook stoppen wanneer het suikerniveau onder controle of na één of twee weken maar aan te raden is om voor langere tijd met de acidophilus therapie verder te gaan. Vooral vloeibare en dit dagelijks vóór het ontbijt en andere maaltijd te nemen.

Het Basisdieet

Na verscheidene dagen met het omschakelingsdieet kun je één maaltijd per dag nemen met het voedsel vanuit het basisdieet. Als het bloedsuikerniveau nu redelijk stabiel en voldoende laag is zodat je geen insuline meer nodig hebt, begin dan een paar dagen later met het individuele voedsel van het basisdieet te testen op allergie. Als je nog steeds insuline nodig hebt, blijf dan verscheidene weken op het basisdieet, voordat je begint met de allergietest.

Het basisdieet is een ‘veilig’ dieet met een minimum aan glucose en voedsel zoals zetmeel die glucose tijdens spijsvertering oplevert. Geschik voedsel is vlees, vis en andere zeevruchten, en zuivelproducten gemaakt van geitmelk, sla en andere bladgroenten, selderie, komkommer, en een kleine hoeveelheid verse tomaat en ruwe ui voor het op smaak brengen van een salade, scherpe appelen, citroen en citroensap. Nadat de succesvolle allergietest, die ook eieren toestaat kan de type 2 diabetici ook kaas, bij voorkeur natuurlijke of niet-gepasteuriseerd gebruiken. Peren kunnen worden gebruikt indien zij niet overmatig het niveau van de bloedsuiker verhogen.

Voor het normaliseren of het stabiliseren van het bloedsuikerniveau kan vlees en  vis op een conventionele manier worden gekookt. Althans, hoe hoger de temperatuur des te groter zal de schade op lange termijn aan uw gezondheid zijn. Daarom kook of stoom het voedsel tot net aan het kookpunt. Eigenlijk zal een veel grotere voordeel gehaald kunnen worden uit het eten van hoofdzakelijk ruwe voedsel. Dit is vooral belangrijk voor type 1 diabetici om hun insulineproductie te regeneren, maar ook voor iedereen met schade aan hun ogen, nieren of bloedvaten. Het ruwe vlees of de vis zijn vrij veilig te gebruiken wanneer je geschikte voorzorgsmaatregelen neemt. Probeer biologisch vlees en kip te gebruiken, of andere met gras gevoederde rundvlees te vinden. In principe is dit momenteel redelijk goed te krijgen. Vermijd in ieder geval vlees uit de bio-industrie of vissen uit viskwekerijen. Minimaliseer het eten van roofzuchtige vissen, zoals haai of tonijn, wegens hun hoge concentratie aan kwik. Lamsvlees is het enige conventionele vlees dat redelijk veilig is omdat doorgaans niet uit de bioindustrie komt en vol zit met antibiotica. U kunt fijngehakt lamsvlees kopen. Naast het gebruiken van fijngehakt vlees, kunt u stukjes vlees of vis marineren, of meng vis of kippenvlees met water om er bouillon van te drinken. De verse vis is vaak voldoende zacht en smakelijk zoals het is. Om te marineren gebruik je stukjes vlees of vis in citroensap of verdund azijn en houdt het voor een dag gekoeld. Gebruik ruwe ui, limoen of citroensap, gember, of Spaanse pepers of een andere tuinkruiden voor de smaak. Begin slechts met kleine hoeveelheden vlees te gebruiken, en verhoog die geleidelijk aan om aan de nieuwe aroma’s te wennen. Minimaliseer het gebruik van zout, en vermijd het als u een nierprobleem hebt, behalve als uw bloeddruk eerder te laag

  1. Kleine hoeveelheden magnesiumchloride of kaliumchloride zijn gezonder in plaats van zout. De dooier van het ei is het best rauw te eten, terwijl eiwit het best gekookt kan worden; een compromis is het zacht te koken of licht te pocheren, in elk geval moet de eidooier zacht blijven. Naast vlees, het eten van vis of andere zeevruchten, ei of niet-gepasteuriseerde kaas, is een salade bij elke maaltijd aan te bevelen met de vermelde laag-koolhydraatgroenten en wat yoghurt. Vermijd ingeblikte vis met wat voor soort saus ook, worsten en of ander vervaardigd vlees uit blik. Als je het basisdieet voor meer dan een week blijft gebruiken kunt u twee maaltijd per blijven gebruiken, maar als je gewicht wilt verliezen, of verder wilt gaan met reiniging, kunt je beter met één maaltijd verdergaan. Voor de rest van de dag gebruik appels of peren en drink frequent dranken met verdund limoen of citroensap.

Wanneer je je hongerig voelt, gebruik bjvoorbeeld dan een theelepeltje van spirulinapoeder, een lepel van extra virgin olijfolie, en een snuifje van lecithine met water (verwarmd of koud) en met verdunde limoen of citroensap als ondrukker van je eetlust en tevens een energiebuster. Tot slot, meng verscheidene keren per dag vóór of tussen de maaltijd een theelepeltje van psylliumschillen in een glas water en drink dit onmiddellijk op. Dit moet de darmstelsel schoonhouden en ervoor zorgen dat je twee tot drie per dag een gemakkelijke stoelgang houdt.

De allergietest

Na 1 tot 2 weken basisdieet zou het niveau van de bloedsuiker beter moeten zijn en in vele gevallen normaal moeten zijn. Echter, kunnen mensen met overgewicht en de type 1 diabetis een nog te hoge ochtendsuikerspiegel hebben, die je na één of andere oefening of andere spieractiviteiten gewoon kan dalen. Begin dat met het voedsel van het basisdieet te gebuiken terwijl je vóór en na elke maaltijd het niveau van de bloedsuiker test zolang het nieuwe of verschillende ingrediënten bevat. Als de stijging van het suikerniveau binnen normale grenzen blijft,hoeven de zelfde ingrediënten niet opnieuw te worden getest. Maar als er een ongebruikelijke stijging is, test de individuele ingrediënten van die maaltijd dan opnieuw, vooral toevoegingen (additieven).
Tevens probeer je om vóór elke maaltijd je polsslag op te nemen, en ongeveer 30 en 60 minuten na de maaltijd. Als je polsslag veel hoger is dan na
de maaltijd dan na slechts het eten van appelen moet een allergie worden verdacht, zelfs als het niveau van de bloedsuiker geen ongebruikelijke stijging toont. Gewoonlijk betekent het dat de polsslag met meer dan 10 procent mag toenemen.

Als de bloedsuiker of de polsslag een ongebruikelijke stijging vertoont,vermijd dan het voedsel waaraan dit kan worden toegeschreven, voordat je het opnieuw test. Hoewel een bepaald soort voedsel niet altijd een probleem veroorzaakt, wanneer je slecht kleine hoeveelheden hiervan gebruikt of slechts één keer in de week, maar terwijl de frequentie en grotere hoeveelheden of gecombineerd met andere oorzaken van stress, het suikerniveau wel kan verstoren. Je kunt dergelijk patronen snel ontdekken wanneer je en soort agenda erop nahoudt.

Maak een kolom voor de tijd, het geteste voedsel, of de ingrediënt of de samenstelling van de maaltijd, de bloedsuiker en de polssalg vóór en na de maaltijd en tenslotte een kolom voor ongebruikelijke reacties. Houd ook een verslag bij de gebruikte medicijnen. Zelfs kunnen voedingssupplementen een allergische reactie geven en moeten daarom ook worden getest.

Het onderhoudsdieet

Wanneer het niveau van de bloedsuiker op basis van het basisdieet is gestabiliseerd kun je ook beginnen met het testen van ander voedsel. Aanvankelijk is het grootste deel van dit extra voedsel slechts voor type 2 diabetes geschikt en voor recentelijk diabetici gediagnostiseerde type 1 diabetes.

Voor type 1 diabetes is een langere periode van behandeling vereist,zoals hieronder beschreven, voordat zij hun dieet veilig kunnen afwisselen. Hoewel het geen kwaad kan om het te proberen. Begin met het extra voedsel in de volgende orde te testen: Paranoten, avocado’s, gemalen lijnzaad (vers gemalen of bevroren gebruik), andere noten en olieachtige zaden (behalve hoge koolhydraathoudende) zoals cachounoten of kastanjes), tahin (het zaaddeeg van de grondsesam);

  • groene gekookt en ruwe bonen;
  • ontsproten peulvruchten, vooral ontsproten fenegriek, mung bonen en linzen;
  • gekookte peulvruchten,vooral linzen en kekers; ruwe groenten, over het algemeen voor salades die met ontsproten peulvruchten worden gemengd;
  • gekookte uien, gekookte bladgroenten en die van de koolfamilie. Ongeveer 75% van de voedselopname moet vers en rauw zijn. De fenegriek neigt om deabsorptie van voedsel te vertragen en de suikeropname te verbeteren.

Zolang het suikerniveau te hoog is, eet tussen maaltijd of een scherpe appel of drink wat verse limoen of citroensap, je kunt ook later eens grapefruitsap proberen. Bij een verhoogde ketonniveaus neem dan wat meer limoen of citroensap. Ga indien nodig snel over op verscheidene dagen vasten op basis van citroensap: tien keer gedurende de dag met intervallen van een uur drink je een groot glas water of kruidthee met het sap van een halve citroen. Probeer ook dit citroensap als het niveau van de bloedsuiker op het basisdieet te hoog blijft of als je gewicht wilt verliezen. De artisjok kan in kleine hoeveelheden een gunstig effect op de lever, alvleesklier en nieren hebben.

Wanneer ze beschikbaar zijn, eet in iedere salade om de andere dag, iets minder met milde diabetes. In grotere bedragen kan het winderigheid veroorzaken toe te schrijven aan de onverteerbare, op fructose-gebaseerde polysaccharideinulin.

Lever kan nuttig zijn voor het verminderen van het suikerniveau.Probeer misschien eens een aantal plakken van gebraden lever gedurende een week te eten en kijk hoe je reageert. (biologisch) Type 2-diabetes kan gewoonlijk genormaliseerd worden binnen weken op een tijdelijk rauw-voedseldieet. En hebben over het algemeen slechts kleine. Wanneer het bloedsuikerniveau normaal blijft probeer dan met iets extra te varieren zoals fruit en groenten maar blijf graan vermijden of minimaliseer het. Kook niet in aluminiumpannen of met de microwave, zelfs is roestvrije staal niet echt de oplossing. Met glaswerk is het beter en anders emaille panen. Eet vers voedsel en niet die opnieuw is opgewarmd en uit de ijskast komt. Verwarm of braad geen voedsel boven de 100°C.

Als de niveaus van de bloedsuiker opnieuw stijgt bij het dieet, kan het ook aan spanning of een infectie liggen, keer dan opnieuw terug naar het basisdieet, mogelijk gevolgd met Epsomzouten en knoflook gevolgd door een acidophilus aanvulling.

BEPERKTE VOEDSEL

Vermijdt in het begin het volgende voedsel en ook nadat het niveau is genormaliseerd, of minimaliseer het gebruik. Zoetmiddelen, gezoet voedsel, met inbegrip van vruchtesap, frisdranken, gedroogd fruit, honing, kunstmatige zoetmiddelen. Vermijd ‘dieetvoedsel, zoals sjam of dieetdranken.

Gezondheidsproblemen die verbonden zijn aan Aspartaam (Nutrasweet) of andere kunstmatige zoetmiddelen kunt je vinden op de website www.holisticmed.com/aspartame/. Graangewassen zoals haver, brood en andere graan- of bloemproducten. Vermijdt aanvankelijk alle gistproducten (behalve seleniumgist), ook gehydroliseerde proteïnen. Gebraden voedsel, commerciële kip, en ander vervaardigd vlees. Margarine, gist en andere gehydrogeneerde producten zoals sommige merken van pindakaas, commerciële meervoudig onverzadigde oliën en vooral canolaolie. Ingeblikt of bewaard of verwerkt voedsel of voedsel met toegevoegde niet-biologische chemische producten (kleurenstoffen, aroma’s, conserveermiddelen), bevroren groenten. Lees heel goed de voedseletiketten om voedsel met verdachte additieven te vermijden.

Gechloreerd of water met fluoride. Tabak, alcohol (behalve af en toe een glas wijn) en drugs, gefluoriseerd tandpasta. Test ales vóór het gebruik van schoonheidsmiddelen. Beperk sojaproducten aangezien zij in hoge mate de opname van enzymen beletten behalve als zij behoorlijk vergist zijn zoals Miso. De enige gezonde oplossing is je zoete smaak te vergeten en in plaats daarvan het leren van het eten te houden. Wanneer je dat niet kunt doen, dan kan het kruidenzoetmiddel Stevia voorzichtig worden gebruikt.

Type 2 diabetici moet over het algemeen minder strikt zijn dan type

1 diabetici. Daarom, na het normaliseren van het bloedsuikerniveau, kunnen zij in het algemeen potentieel gevaarlijk voedsel veel eerder in kleine bedragen gebruiken dan insuline-afhankelijke diabetici. Wees voorzichtig met restaurantvoedsel, zelfs kan het normaal onschadelijke voedsel met ingrediënten voorbereid zijn die het suikerniveau kan opdrijven. Minimaliseer het gebruik van niet organische fruit en groenten, vooral die het zwaarst bespoten zijn, zoals tomaten,vruchten en bladgroenten.

Het beste is, niet commerciële brood zoals zuurdesembrood. Daarnaast kun je het dieet volgens de principes van het bloedgroependieet gebruiken, hiervan zijn diverse boeken in de handel.

De volgende supplementen kunnnen tijdens de maaltijd in de vermelde hoeveelheden gebruikt worden, tot de bloedsuikerspiegel normaal is. Verminder ze dan geleidelijk aan. Introduceer en verhoog geleidelijk aan het niveau van supplementen na het testen en hun effect op het niveau van de bloedsuiker. Natuurlijk gebruik je die positief zijn. Neem tijdens elke maaltijd een middelgrote multi-vitamine-minerale tablet, bij voorkeur met een hoog niveau aan chromium, minstens 10 mg van vitamine B6 en 5-10 mg zink. Neem anders extra zink en chromium. De beste vorm van chromium is als Factor van de Tolerantie van de Glucose of anders als picolinate. Behalve waar de gehalte van selenium in de grond hoog, neem je 100 mcg en beter 200 van selenium. Probeer gevriesdroogde lever en MSM, soms kan extra mangaan nuttig zijn. De de leverolie wordt van de kabeljauw geadviseerd in alle gevallen. Om te emulgeren schud tablespoonful met wat lecithine en het verdunde citroensap in een kruik, of neem als alternatief een gelijkwaardig bedrag in capsules. Tijdens periodes wanneer je veel gebruik maakt van blootstelling aan de zon gebruik dan andere vissenoliën in plaats daarvan. Normaal is 500 mg (2 x 250 mg) van natuurlijke levende vitamine E in tabletvorm voldoende per dag, maar bij problemen van slechte bloedsomloop in de benen probeer dan 3 x 500 mg. Neem 1-3 gr. vitamine C tijdens de maaltijd of de helft van een theelepeltje natrium of calciumascorbate of meng ascorbates 3 of 4 keer dagelijks met het voedsel of met drinken. (de vitamine C kan een niet-specifieke urinetests veroorzaken om een vals positief te tonen). Als de suikerniveau te hoog blijft, probeer dan 5×500 mg nicotinamide. Een overvloed aan anti-oxydanten is altijd beter. Naast vitaminen C en E, kun je ook het extract van druivenzaad gebruiken of pycnogenol, lipoic zuur, Microhydrin, verminderde elektrolytisch geïoniseerde water of vers sap van gras en groene groenten.

Ongeveer 500 mg extra magnesium is goed bij een te hoge bloeddruk. Je kunt één kwart aan de één helft van een theelepeltje van magnesiumcarbonaat (uit de apotheek)met tweemaal de hoeveelheid ascorbinezuur in wat water of sap voor een champagne drank. Als de bloeddruk laag is, onder 120/80,(vooral voor kinderen en jonge vrouwen) neem dolomietpoeder dat met citroensap wordt opgelost of wordt geneutraliseerd in plaats van magnesium.  Gymnema is een Indisch kruid dat aangetoond heeft dat het de insuline-producerende alvleeskliercellen regenereert wanneer het gedurende 2 jaar wordt gebruikt. Het helpt ook om het begin van diabetes en op de lagere opgeheven niveaus van de bloedsuiker te verhinderen. Neem kort vóór elke maaltijd, die waarschijnlijk het niveau van de Bloedsuikerspiegel verhoogd, een extract van ongeveer 200 mg of 1-2 gr fijn gemalen bladeren. Het calcium arginate, het calciumzout van aminozuurarginine, vervoerd effectief de glucose in de cellen en helpt om type 2 diabetes te normaliseren. Ook kan het magnesium arginate helpen. De dagelijkse dosis van calcium arginate ligt tussen de 2,5 tot 3,5 gr, en van magnesium arginate van 2 tot 2,5 gr. Wanneer je een slechte omloop hebt probeer dan eens 100 mg niacine na de maaltijd. Bij degeneratief oog veranderingen neem tijdens de maaltijd tot 10.000 IU vitamine A (als emulsie, olie van de heilbotlever of olie van de kabeljauwlever), 100 mg van vitamine B2 om de opname van vitamine E te verhogen en zink. Probeer eventueel ook de rode bosbes of ogentroost. Bij zenuwschade (neuropathie) probeer je 3×100 mg van vitaminen B1 en B6, hydrochloric zuur, wekelijkse vitamine B12 injecties, en later vitamine B12 tabletten en 500 mcg foliumzuur. Kelp is een goede bron voor mineralen.

Geschikte kruiden zijn boneschilthee, zoethoutwortel, gember, bosbessenbladeren, paardebloemwortels en vinca rosea. Probeer ook eens leverkruiden zoals de centaury, duivesklauw, gentiaan en melkdistel. (officinalis Galega) heeft bij dierlijke studies aangetoond dat zij regeneratieve effecten hebben op de  bètacellen van de alvleesklier. Kaneel, kruidnagels, kurkuma,  baaibladeren en hop verhogen de natuurlijke insulineactiviteit. Kaneel is nuttig voor beide soorten diabetes. Bij type 1 kan het een vermindering van de dagelijkse insulinedosis geven. Neem dagelijks over het algemeen 1 theelepeltje die verdeeld is over de maaltijden. Bij het innemen van meer dan 1 theelepeltje kaneel dagelijks wordt geadviseerd de kaneel in water te koken. Na afkoeling giet het glas voor gebruik en gooi het residu weg. De insuline-afhankelijke diabetici die insuline tijdens het basisdieet blijft gebruiken zou geleidelijk aan moeten proberen steeds grotere hoeveelheden fructose aan de citroendrankjes toe te voegen. Dit kan noodzakelijk zijn om spiercellen van voldoende koolhydraat te voorzien om hun normale metabolische functies te blijven uitoefenen, anders kan de spierproteïne worden gebruikt om glucose van aminozuren te produceren. Begin met de helft van een theelepeltje verscheidene malen per dag en verhoog het tot een theelepeltje voor vijf tot zes keer dagelijks. Laat je door je bloedsuiker en energie niveau leiden.

Ondersteunden of aanvullende therapie

Maak gebruik van extra therapie om de lever en de alvleesklier, de twee belangrijkste organen die de bloedsuikspiegel regelen, te stimuleren. Als je bloedsuikerniveau blijft stijgen kun je, bijvoorbeeld, een acupuncturist, homoeopath, osteopaat, of een andere Cam therapeut voor extra stimulatie van deze organen benaderen. Bijvoorbeeld via voetreflexologie kun je via de voetzolen het gebied dat met de lever wordt verbonden en de alvleesklier eenvoudig stimuleren. Er wordt ook sterk geadviseerd hete wonderoliepakkingen op de lever en de boven buik te gebruiken.Een extra manier om de lever en de alvleesklier te bevorderen is via het gebruik van magneten. Elk van deze maatregelen zijn hoofdzakelijk bedoeld voor type 1 diabetici die nog op insuline zijn om de bètacellen in de alvleesklier te regenereren.Beweging of sport is zeer belangrijk voor beide soorten diabetici, des te hoger het gewicht of het niveau van de bloedsuiker.

Maar ook zonneschijn kan de insulineproductie verhogen en de regelgeving van de bloedsuiker verbeteren. Stel bij voorkeur je huid 5 – 15 minuten verscheidene keren per week aan zonlicht bloot. Gebruik geen zonnescherm of een zonnebril.

 

Auteur Ed van der Post

 

DELEN