Calcium

DELEN

Calcium

Iedereen weet dat calcium (de naam is afgeleid van het Latijnse ‘calx’ wat kalk betekent) vooral voorkomt in zuivelproducten zoals melk en kaas. Ons lichaam heeft het nodig voor goed functionerende botten, spieren en het zenuwstelsel. Calcium wordt uit de darmen opgenomen en van het uit de darmen opgenomen calcium gaat 99 procent rechtstreeks naar de botten en het gebit. De aanbevolen hoeveelheid calcium verschilt per leeftijd. Volwassenen zouden een gram per dag binnen moeten krijgen. Als je helemaal geen zuivelproducten eet of drinkt kun je kiezen voor met calcium verrijkte sojamelk of heel veel groene bladgroenten, of een calciumtablet slikken. Per dag heeft een volwassene zo’n 1000 milligram calcium nodig.

Calciumsupplementen worden gebruikt bij mensen die een te laag calciumgehalte in het bloed hebben omdat ze niet genoeg calcium via hun dieet binnen krijgen. Bij aandoeningen veroorzaakt door lage calciumniveaus zoals botverlies (osteoporose), zwakke botten (osteomalacie/rachitis), of een verminderde activiteit van de bijschildklier (hypoparathyreoïdie) en een bepaalde spierziekte (latente tetanie) kan het worden gebruikt. Of bij bepaalde patiënten om ervoor te zorgen dat ze genoeg calcium krijgen (bijvoorbeeld vrouwen die zwanger zijn, langdurig ziek (bedlegerig) zijn, of na de menopauze. Ook mensen die bepaalde medicijnen slikken, zoals fenytoïne, fenobarbital, of prednison hebben extra calcium nodig. Calcium speelt een zeer belangrijke rol in ons lichaam. Het is noodzakelijk voor de normale werking van zenuwen, cellen, spieren en botten. Indien er niet voldoende calcium in het bloed zit, zal het lichaam calcium uit de botten halen, waardoor botten weer verzwakken. De juiste hoeveelheid calcium is belangrijk voor de opbouw en het behouden van sterke botten.

DELEN