Bifidobacterium breve

DELEN

De voordelen van probiotica zijn talrijk, vooral omdat verschillende bacteriestammen verschillende voordelen bieden. Hoewel al deze stammen nuttig zijn voor de spijsvertering, zijn niet alle probiotica gelijk. Dit feit heeft geleid tot veel verwarring. De belangrijkste stam is de Bifidobacterium breve. Deze probiotische bacteriën spelen een belangrijke rol in onze gezondheid. B. breve beschermt niet alleen de colonfunctie, maar verlicht constipatie vermindert gasvorming, een opgeblazen gevoel en diarree. Bovendien stimuleren deze bacteriën het immuunsysteem, remmen ze E. coli en onderdrukken ze de fungus Candida.

De belangrijkste taak van B. breve in het spijsverteringskanaal is het fermenteren van suikers en het maken van melkzuur en azijnzuur. B. breve is bovendien een kampioen onder de probiotische bacteriën vanwege zijn superieure vermogen vele soorten voedsel, ook plantaardige vezels, af te breken, die normaal gezien niet verteerbaar zijn. Hoewel er altijd een grote nadruk ligt op het positieve effect van probiotica op de spijsvertering, heeft B. breve ook zijn effectiviteit bewezen bij het verminderen van orale candida bij ouderen. Dit helpt de verspreiding van candida naar andere delen van het lichaam te voorkomen, zoals naar de darmen. Onderzoekers speculeren dat veel gevallen van prikkelbare darmsyndroom (PDS) het gevolg van een candida-infectie kunnen zijn. Aanvullend onderzoek toont aan dat deze bacteriestam nuttig is in het verminderen van darmirritatie en allergische reacties.

Bifidobacterium longum

Bifidobacterium longum, vaak aangeduid als B. longum is een niet-pathogeen probiotica die al van nature in het maag-darmkanaal en de vagina voorkomt. Als probioticum helpt B. longum onze gezondheid te verstrekken en om ziekte te voorkomen. Bifidobacterium longum wordt beschreven als een van de belangrijkste soorten ‘goede’ bacteriën die het menselijk lichaam bewoont. B. longum is bijzonder nuttig, omdat het zorgt voor een normale spijsvertering, het de groei van schadelijke bacteriën remt en het immuunsysteem versterkt.

Andere voordelen van B. longum zijn verlichting van symptomen bij lactose-intolerantie, immuunstimulatie en kankerpreventie. Er zijn verschillende soorten voedsel waarin B. longum te vinden is. Deze voedselbronnen omvatten: yoghurt, verschillende soorten gefermenteerde zuivelproducten en groenten zoals zuurkool. B. longum fermenteert de suikers in melkzuur waardoor de pH van de darm verlaagt wordt. De B. longum zorgt voor een gezonde balans van de darmflora door het produceren van organische verbindingen zoals melkzuur, waterstofperoxide en azijnzuur. Er zijn verschillende studies uitgevoerd waarbij een van de positieve resultaten suggereerde dat B. longum zowel antimutagene als anticarcinogene eigenschappen bevat doordat het melkzuur een effect heeft op tumorcellen. Naast dit onderzoek tonen onderzoekers in andere studies aan dat B. longum de effecten kan minimaliseren of voorkomen van onder andere: constipatie geassocieerd met gewichtsverlies, verschillende soorten allergieën en allergische aandoeningen, hoge cholesterolniveaus, kanker en ontstekingen geassocieerd met de ziekte van Crohn of colitis

DELEN